Είμαστε ότι τρώμε


Κρητική Διατροφή

Το νησί της κρήτης έχει αποτελέσει συχνά αντικείμενο μελέτης, καθώς έχει τα μικρότερα ποσοστά θνησιμότητας από καρδιαγγειακές παθήσεις και άλλες αρρώστειες συσχετισμένες με την κακή διατροφή. Μελέτες που έγιναν την δεκαετία του ’60 έδειξαν ότι η κρητική διατροφή αποτελεί μια από τις πιο ολοκληρωμένες και καλές «συνταγές» που έχουν καταγραφεί.

Σύμφωνα με το σχετικό άρθρό της wikipedia, αν θέλαμε να αποτυπώσουμε αδρά τη διατροφή των Κρητικών στη δεκαετία του 1960, θα λέγαμε ότι πυρήνα της διατροφής αποτελούσαν τα τρόφιμα από φυτικές πηγές, ενώ τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης είχαν περισσότερο περιφερειακό χαρακτήρα. Σε γενικές γραμμές καταναλώνονταν εποχιακά τρόφιμα που υφίστανται ελάχιστη ή και καθόλου επεξεργασία, τα οποία ήταν προϊόντα της ευρύτερης περιοχής.

Φρέσκα και αποξηραμένα φρούτα, όσπρια, λαχανικά, ενδημικά άγρια χόρτα και αρωματικά φυτά, μη επεξεργασμένα δημητριακά και ξηροί καρποί, των οποίων την καλλιέργεια ευνοούσε το κλίμα της περιοχής, καταναλώνονταν σε αφθονία και αποτελούσαν τη βάση της διατροφής των Κρητικών την περίοδο αυτή. Γαλακτοκομικά προϊόντα καταναλώνονταν καθημερινά σε χαμηλές έως μέτριες ποσότητες. Πουλερικά και ψάρια καταναλώνονταν σε εβδομαδιαία βάση σε μέτριες ποσότητες, ενώ αντίθετα το κόκκινο κρέας καταναλωνόταν μόνο λίγες φορές μέσα στο μήνα. Τη βασική πηγή λίπους στη διατροφή αποτελούσε το ελαιόλαδο, το οποίο χρησιμοποιούνταν τόσο στις σαλάτες, όσο και στην παρασκευή των φαγητών, σε αντίθεση με τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης στις οποίες καταναλώνονταν κυρίως ζωικά λίπη. Ένα ακόμη βασικό χαρακτηριστικό της διατροφής της Κρήτης το 1960 ήταν η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ, κυρίως με τη μορφή του κόκκινου κρασιού που συνόδευε τα γεύματα. Τέλος, σύνηθες καθημερινό επιδόρπιο αποτελούσαν τα φρέσκα φρούτα, ενώ διάφορα παραδοσιακά γλυκά με βάση το μέλι καταναλώνονταν λίγες φορές μέσα στην εβδομάδα.

Αρχικά, η προστατευτική επίδραση της Κρητικής διατροφής στην υγεία αποδόθηκε στην υψηλή περιεκτικότητά της σε μονοακόρεστα λιπαρά, λόγω της καθημερινής χρήσης του ελαιολάδου, και στη χαμηλή περιεκτικότητά της σε κορεσμένα λιπαρά, λόγω της χαμηλής κατανάλωσης κόκκινου κρέατος. Πλέον είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε ότι αυτό το διατροφικό σχήμα παρουσιάζει και άλλα σημαντικά χαρακτηριστικά, αφού πρόκειται για μια διατροφή που όταν καταναλώνεται σε επαρκείς ποσότητες παρέχει όλα τα απαραίτητα μικροθρεπτικά συστατικά (δηλαδή τις βιταμίνες και τα ανόργανα στοιχεία), ενώ είναι πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα, σε φυτικές ίνες, σε αντιοξειδωτικά συστατικά και σε διάφορα φυτοχημικά, τα οποία ασκούν σημαντικές δράσεις σε διάφορες λειτουργίες, επηρεάζοντας με θετικό τρόπο την υγεία του οργανισμού.

Πηγή : wikipedia.org

Advertisements


Ζάχαρη και κίνδυνοι

Η ζάχαρη κατέχει σημαντική θέση στην διατροφή του σύγχρονου ανθρώπου και αποτελεί μια από τις κύριες πηγές θερμίδων. Πηγές κατανάλωσης ζάχαρης αποτελούν τα γλυκά, τα αναψυκτικά, οι χυμοί και άλλα είδη διατροφής. Η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης όμως, ενέχει σημαντικούς κινδύνους για την υγεία ειδικά των μικρών παιδιών.
Η ζάχαρη, λόγω της ευχάριστης γεύσης της, χρησιμοποιείται κατα κόρον στα γλυκά και στα αναψυκτικά, σε ποσότητες υπερβολικές για την διατροφή μας. Ένα κουτί αναψυκτικού μπορεί να περιέχει το αντίστοιχο 6 κουταλιών ζάχαρης, ποσότητα υπερβολική για ένα μικρό παιδί.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να προσέχει κάποιος που καταναλώνει μεγάλες ποσότητες ζάχαρης είναι η υγεία των δοντιών του. Η τερηδόνα είναι εξαιρετικά συνθισμένη σε αυτές τις περιπτώσεις. Επιπλέον, η κατανάλωση ζάχαρης, λόγω των πολλών θερμίδων που δίνει στον οργανισμό, οδηγεί είτε σε μειωμένη κατανάλωση άλλων τροφών (με αποτέλεσμα μια όχι ισσοροπημένη διατροφή και έλλειψη άλλων σημαντικών στοιχείων) είτε σε αύξηση βάρους λόγω της μεγάλης ποσότητας θερμίδων.